Netanyahu opnieuw de grootste in verdeeld Israël
|
|
|
Israëlische kolonisten gebruiken traangas bij At-Tuwani om Palestijnse boeren te verhinderen olijven te oogsten. Beeld: Activestills
|
|
Afgelopen dinsdag vonden in Israël parlementsverkiezingen plaats. De Likud-partij van Benjamin Netanyahu kwam als grootste uit de stembus. Het lijkt er dus op dat Netanyahu zijn derde premierschap ingaat, ditmaal met een historisch extreem-rechts kabinet. Voor de mensenrechtensituatie van Palestijnen is het zorgelijk nieuws in een sowieso al lastige periode.
Afgelopen weken nam het kolonistengeweld op de bezette Westelijke Jordaanoever toe, werden er wederom huizen gesloopt en zijn er in verschillende gebieden grootschalige afsluitingen van wegen en zelfs hele wijken en dorpen geweest. Hierdoor konden mensen niet naar hun werk, kinderen niet naar school en konden ambulances bepaalde gebieden niet bereiken. Het geweld heeft meerdere mensen het leven gekost. Onder meer B’Tselem stelt dit aan de kaak binnen de Israëlische samenleving. Ook zijn er Israëlische restricties in werking getreden tegen het bezoeken van de bezette Westelijke Jordaanoever. Samen met andere groepen verzet HaMoked zich hiertegen in de rechtbank en zal dit blijven doen.
Zoals elk jaar heeft veel geweld in deze periode te maken met de olijfoogst, wanneer Palestijnse olijfboeren en hun families in de velden te vinden zijn. In deze nieuwsbrief leest u hoe Rabbis for Human Rights hen al voor het twintigste jaar op rij bescherming biedt. Daarnaast interviewden we Karin Lindner, vrijwilliger bij Machsom Watch. Zij vertelt hoe Machsom Watch in actie komt tegen de bezetting. Verder besteden we aandacht aan iReturn, een nieuwe app van Zochrot om onder de Israëlische bevolking meer begrip te creëren over de Nakba.
|
|
Solidariteit met de Palestijnse olijfboeren
|
|
|
Activisten van Rabbis for Human Rights helpen Palestijnse boeren bij de olijfoogst. Beeld: Rabbis for Human Rights
|
|
In oktober begon op de Westelijke Jordaanoever de olijfoogst. Sinds de bezetting van 1967 neemt in deze periode jaarlijks het aantal gewelddadige incidenten toe. Israëlische kolonisten stelen gedeelten van de oogst, kappen illegaal bomen, vallen plukkers aan en blokkeren wegen. Vaak wordt dit oogluikend toegestaan door het Israëlische leger. De olijfboom is niet alleen van waarde voor Palestijnen als symbool van hun gehechtheid aan het land, de verkoop van olijfolie is voor tienduizenden Palestijnse huishoudens de voornaamste bron van inkomsten. Verhindering van de oogst is dan ook een directe bedreiging van hun levensbehoeften.
Voor het twintigste jaar op rij toont Rabbis for Human Rights zich solidair met de Palestijnse boeren. Door ter plekke aanwezig te zijn en te helpen plukken kunnen ze een grotere oogst en meer veiligheid garanderen. Zoals een olijfboer uit Awarta vorig jaar zei tegen Deutsche Welle toen vrijwilligers van Rabbis for Human Rights langskwamen: "Today is like a feast for us because they are with us and we can work safely. It is not important that they work, but just to come and sit with us, we feel a sense of safety, because there is no safety at all."
Rabbis for Human Rights is een Israëlische mensenrechtenorganisatie die zich, gedreven door joods-religieuze overtuigingen, inzet voor rechtvaardigheid voor Palestijnen. Met een groot team van religieuze leiders, ondersteund door vele vrijwilligers, voeren ze actie en roepen ze op tot dialoog.
|
|
Satirische campagne van Breaking the Silence
|
|
|
Tijdens de afgelopen verkiezingen organiseerde mensenrechtenorganisatie Breaking the Silence een satirische campagne om het gebrek aan aandacht voor de bezetting aan de kaak te stellen. Ze maakten onder meer dit reclamespotje van de fictieve pro-bezettingspartij BLOOD.
|
|
Interview met Karin Lindner: 'Het probleem is dat mensen het niet willen weten'
|
|
|
Een seizoensgebonden controlepost. Beeld: Machsom Watch
|
|
Op 20 oktober interviewden wij Karin Lindner, een vrijwilliger van Machsom Watch. Machsom (in het Hebreeuws ‘controlepost’) Watch, is een mensenrechtenorganisatie die werd opgezet in 2001. De organisatie bestaat uit ongeveer tweehonderd, allemaal vrouwelijke, vrijwilligers die zich inzetten voor het einde van de bezetting. Onder meer schrijven de vrijwilligers rapporten over hun observaties bij controleposten, gaan in gesprek met Palestijnen over de problemen, helpen hen bij administratieve aanvragen en proberen Israëli’s in te lichten over de mensenrechtenschendingen in de bezette gebieden.
Kunt u ons vertellen wie u bent en hoe u deel bent geworden van Machsom Watch?
Ik ben Karin Lindner. Ik ben Israeli, hier opgegroeid en ben architect. Tijdens de Tweede Intifada begon ik bij Machsom Watch, ongeveer twee jaar na de oprichting. Ik ben altijd al tegen de bezetting geweest. Ik wilde vrijwilligerswerk doen en hoorde van Machsom Watch. Het bleek een goede manier om actief iets te kunnen doen tegen de bezetting.
Wat was aanvankelijk het doel van Machsom Watch?
Toen het begon was het doel voor Machsom Watch vooral om bij de controleposten te staan om te tonen dat we tegen de bezetting waren. We zagen dat destijds niet als een humanitaire daad. Het was een politieke daad. Maar er zijn veel dingen veranderd. Het staan bij de controleposten is begonnen in Jeruzalem toen plotseling de buurten van Jeruzalem, die vóór de Zesdaagse Oorlog onafhankelijke Palestijnse dorpen waren, onderdeel werden van gemeentelijk Jeruzalem. Toen de Tweede Intifada begon, werd besloten om het voor Palestijnen haast onmogelijk te maken om Israël binnen te komen, door aan de grenzen van deze wijken controleposten te plaatsen. Daartegen gingen vrouwen protesteren. En toen er ook meer controleposten op de West Bank kwamen, ontstond er bij Machsom Watch een groep in het noorden, het zuiden, het centrale gebied en in Jeruzalem. De groep uit het centrale gebied ging vroeger bijvoorbeeld veel naar Nablus. Nablus was toen helemaal afgescheiden van omgrenzende gebieden en als men daar de controleposten wilde passeren, moest dat te voet. Auto’s waren maar op enkele plaatsen toegestaan. Elke dag gingen er vier teams, twee in de ochtend en twee in de middag, van Machsom Watch heen. Toen Obama president werd en Hillary Clinton Israël bezocht zijn er afspraken gemaakt om een aantal controleposten weg te halen. Zoals we... Verder lezen? Klik hier
|
|
iReturn: de nieuwe app van Zochrot
|
|
|
Beeld: Zochrot
|
|
De Nakba is niet alleen de vernietiging in 1948 van meer dan zeshonderd nederzettingen, met 750.000 vluchtelingen als resultaat, maar ook het voortdurende proces van het onteigenen van Palestijnse bezittingen dat daarop volgde. Ook na 1948 zijn honderdduizenden Palestijnen ontheemd geraakt, is er sprake van systematische confiscaties van bezit, militair geweld, discriminatie bij administratieve beslissingen en andere vormen van agressie tegen het Palestijnse volk.
Zochrot, een ngo die zich sinds 2002 hard maakt voor een rechtvaardige samenleving, heeft daarom een nieuwe app gelanceerd als opvolger van hun vorige app, iNakba. In drie talen (Engels, Hebreeuws en Arabisch) brengt iReturn de onrechtvaardigheden letterlijk in kaart. Met behulp van satellietbeelden en informatie over de verwoeste dorpen en huidige vluchtelingenkampen wordt de Nakba in beeld gebracht. Hierbij worden gebruikers van de app uitgenodigd foto’s, informatie en evenementen te delen en samen in gesprek te gaan.
iReturn nodigt zo uit om na te denken over de onderdrukking van het Palestijnse volk en creativiteit te gebruiken als vorm van verzet. Bovendien creëert iReturn op deze manier nieuwe kanalen voor docenten, artiesten, activisten en anderen, voornamelijk Israeli’s, om kritisch naar de Nakba te kijken. “To create a sustainable dialogue between the hidden past and an imagined future to overcome a painful and unjust present,” schrijft Zochrot.
|
|
Privacyverklaring
SIVMO neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Op de website leest u onze volledige privacyverklaring.
|
|
|
|
|
|