Duizend slapende gevangenen

Volgens de nieuwe festivaldirecteur in Aix-en-Provence Pierre Audi is het geen uitgesproken politieke opera, eerder een poëtisch, lichtvoetig werk. Maar toch: het gaat om duizend gevangenen die in hongerstaking zijn gegaan en daarom in slaap worden gebracht, waardoor de aandacht van de wereld wordt afgeleid. Nu er zo weinig politiek perspectief is, wil Audi een stem geven aan kunstenaars die praten over ‘de noodzaak van hoop, de noodzaak van een dialoog’.

Door: Max Arian – 05/08/2019
In deze video vertelt Adam Maor over de totstandkoming van The Sleeping Thousand

Pierre Audi was dertig jaar directeur van De Nederlandse Opera, maar hij is geboren in Libanon. Het Midden-Oosten was nooit helemaal uit zijn gedachten. Nu is hij directeur van het opera-festival in het Zuid-Franse Aix-en-Provence en al in zijn eerste jaar wordt er een opera van twee Israëli’s opgevoerd. The Sleeping Thousand van de jonge Israëlische componist Adam Maor is een nieuwe opera op een libretto van de eveneens Israëlische schrijver en theatermaker Jonathan Levi. In dit werk worden duizend gevangenen die in hongerstaking zijn gegaan door de regering in slaap gebracht. En hierdoor komt het Israelische volk juist in een toestand van slapeloosheid terecht. Er moet iets gebeuren en daarom wordt een boodschapper gestuurd naar de wereld van de dromen. Audi noemt het een poëtisch science fictionverhaal: ‘De situatie in het Midden-Oosten is niet zo hoopvol. Als het niet van de politici komt, kan de stem van de kunstenaars misschien helpen.’